od TommyAst » 02. 02. 2020 23:35
Adi
Orlova, to zrovna vysel clanek na novinkach, kde spolecnost tusim Delloite davala ranking mestum v CR podle ekonomiky, zivotniho prostredi a socialnich sluzeb. No a ... Nejhur dopadla Orlova z cele CR. I MHD bude v Orlove asi i dost tristni. Jinak spatne jsou na tom obecne oblasti, kde tresnickari vybudovali tezky prumysl, po revoluci to zkolabovalo. Jeden z nejlepsich rankingu meli naopak napr. jiho-moravske Hustopece a okoli Prahy. Orlova je fakt podle vseho desny zapadakov.
Ta Francie je na tom dost blede s tim nazorem. A z Orlove ci zapadakovu se dojizdet musi nejak. Zdrazeni pohonych hmot je chyba, protoze to prinese problem i zemedelcum, MHD a dalsim zasobovatelum. Prave proto by museli byt spis ty pipaky. Musely by ceny prujezdu ale zohlednovat prave dostupnost MHD, jak snadno se da dojizdet, plus zohlednovat invalidy a pod. Aktualne chteji udelat pipaky na dalnici u nas v CR. Jak je na tom v Evrope zpoplatneni vjezdu do mest nevim moc. Treba Norsko ma ty pipaky vsude mozne. Jenze nejsou rozmistovany a ceny udrzovany podle dostupnosti MHD, ale spis podle novych staveb na silnici (mosty, tunely). Svedsko, Finsko, Dansko, tam se neplati nikde, krome tech mega mostu v Dansku a do Malmo. Pipaky jsou samozrejme tunel pro politiky, ty si na tom neco ukapnou. Vzdyt i u nas to mel byt tunel, ktery se podarilo zastavit. A co uredniku se na tom prizivi.
Nejlepsi by to samozrejme bylo s mensimi regulacemi a danemi, ale na to zatim nejsme prilis vyspely a regulace musi byt. Stejne tak jako spotrebni dan na alkohol, cigarety, omezeni hazardu a pod. Mnohem vic maji alkohol omezen v severskych zemich a po 20. hodine se prodava jen dost drahy v barech. Ale treba automaty jsou ve Finsku totalne vsude.
Kdyz bude draha MHD, a navic dan na auta (pipaky) tak se to dotkne tech chudsich vrstev a Francie je prikladem toho, jak to skonci. Prave ve Skandinavii je draha MHD, kazdy jezdi autem, je to podstatne levnejsi, i kdyz clovek jede sam, to je chyba. Pipaky jsou jen v tom Norsku a provoz auta (pohonne hmoty, amortizace, servis, pojisteni) vychazi rekneme 3-7 kc/km a MHD je tam casto drazsi ve mestech. V CR vychazi provoz auta taky na 3-5 kc/km se vsemi naklady. Ale kdyz se jezdi autem vic, naklady stoupaji jen za pohonne hmoty (cca 2 kc/km) ostatni naklady se nemeni. A tak v nekterych zapadakovech i u nas muze byt MHD drazsi. V severskych zemich je draha MHD na ktatkou vzdalenost, autobusy na dlouhou vzdalenost byvaji levnejsi. Ve Finsku se Omnibus muze dostat i pod 1 kc/km a v Norsku taky (tam by meli byt levne dlouhe vzdalenosti). Vlaky jsou drazsi ve vsech severskych statech, i kdyz na dlouhe vzdalenosti a s nakupem s predstihem to vyjde levneji, okolo 1-3 Kc/km. V Evrope se v posledni dobe rozmohl Flixbus, ktery taky vyjde na cca 1 Kc/km i levneji.
Daleko horski jsou dumpingove ceny letadel, ktere vubec neodpovidaji spotrebe a realite. Za 1000-2000 Kc se da z Prahy letet do Londyna, Osla, Rima. Dokonce i jsou letenky za 400 Kc Praha Oslo, nebo za 10 Eur z Polska do Tromso na severu Norska. To je samozrejme spatne. A je to proto, ze letecke palivo neni zdanene. A kdyz se zdani v jednom state, tak vsichni budou tankovat jinde. V pripade letadla je na osoba-kilometr uhlikova stopa 220 g u dlouhych letu a cca 450 g u kratkych letu. Autobus dalkovy je jen 12-15 g na osoba-kilometr v nejlepsim pripade, mestske a primestske busy i 70 g na osoba-kilometr, ve meste v zacpach samozrejme vice, tam jsou nejlepsi tramvaje. U vlaku to zavisi na rychlosti a poctu mist, jak casto stavi, a zda diesel, nebo elektromotor. Osobaky, co dost stavi, maji i prez 70 g na osoba-kilometr, Pendolino s malo stanicemi okolo 22 g, a nejlepsi je elektrifikovane dvoupatrove Finske IC s hodne mistama, jen 15 g na osoba-kilometr a to jede az 200 km/h. U auta je to 250-500 g ka kilometr podle typu, kdyz clovek jede sam, ve meste jeste vic. Trajekty jsou horski nez vlaky a autobusy na emise CO2, jenze u lodi je mnohem vic jinych skodlivin, o hluku ve vode z motoru ani nemluve.
Pipaky jsou samozrejme i velky bratr - je sledovano, kdy jake auto projede. To se mi samozrejme taky nelibi, a jsem proti sledovani. Aspon to teda zase odrazuje od jizdy autem. I kdyz dneska je sledovani prujezdu aut asi to nejmensi. Kazdy ma dnes smartphone, ktery ma GPS, pripojeni na internet, FB a Google muze snadno sledovat, ktere stranky navstevujes. Telefon ma fotak a mikrofon, system Android od Googlu. To uz to sledovani projeti auta navic nic moc neprida. I na starem telefonu se da podle SIM a IMEI sledovat poloha, zaznamenava se, skym si ktere cislo volalo, psalo, v kolik hodin, plus poloha v dobe vytoceni cisla ci odeslani zpravy. Dalsi vec jsou kamery vsude mozne v MHD a ve meste. PLatba kartou, to je taky sledovani. A to jeste CR na tom neni nejhur. Evropska Unie se opet snazi obcany sledovat. V Belgii, Nemecku, Svycarsku, Italii, Rakousku ?, Madarsku, Slovensku, Polsku, Svedsku, Norsku je SIM jen na obcanku, musis si cislo registrovat. V CR jeste tak sledovani nejsme a simky se registrovat nemusi. Stejne tak ne ve Finsku, Srbsku, asi i v Batskych statech. Ostatni staty nevim. Ve Svedsku si nekoupis bez platby kartou ani listek na MHD. Kamerovy system maji nejrozvinutejsi v Britanii (a kriminalita je tam stale velka). Cina zasla se sledovanim nejdale s kredtnim systemem. O kamerach s rozpoznavanim tvari v metru v Praze se mluvilo uz v roce 2012, nekdy v roce 2018 byl navrch o kamerach v Praze, asi to neproslo.
A co se tyce zbrani, tak samozrejme, ze je nutne mit se cim branit. Dost mozna jsou nektere tyto udalosti vyvolavany, aby byl posilen dojem strachu a politici mohli mluvit o regulaci. S dnesni situaci ohledne migrace nemluve. Je docela znama vec, ze EU se snazi obcany odzbrojit (vime, kdo mel tyto snahy predtim), aby byly koordinovane utoky lidi z cizich zemi snazsi a puvodni obcane se nemohli branit. CR je na tom jeste dobre. V okolnich statech (Polsko) je ziskani zbrojniho pasu slozitejsi. V Norsku, Svedsku, Finsku, Belgii, Nizozemsku je illegalni i peprak, v Britanii a Irsku je dokonce vezeni nebo deportace za vlastneni pepraku. Peprak je nelegalni v Recku, Turecku, Iranu, Cine, aby byla snazsi kontrola obyvatelsva. Naopak ve vsech post-komunistickych zemich by mel byt peprak legalni, stejne tak ve Francii, Rakousku, v Nemecku, Italii, Spanelsku, Dansku s urcitym omezenim. Je velmi dobre videt, jak pocet nasilnych trestnych cinu stoupa v Dansku, Svedsku, samozrejne i v Britanii, Nemecku, Francii. V CR je situace jedna z nejlepsich, dokonce je to v CR ohledne nasilnych trestnych cinu bezpecnejsi, nez v Norsku a Svycarsku. Zase jsme na tom hure ohledne statistiky kradezi. Takze zase je videt, kde je nejvetsi regulace a kde je nejvetsi kriminalita. Proste se snazi vzit moznost lidem se branit.
Co se tyce onych zelenych opatreni od EU, jak si dal link. No to je casto na zvraceni. Oni totiz po uvaze vubec zelene nejsou. Mozna maji nizdi uhlikovou stopu v EU, ale maji vic CO2 nebo jiny druh znecisteni jinde, kde se vyrabi. Usporne zarovky - tam je rtut a dalsi sracky, bezeslov. A vyroba je desne ekologicka. ZAjimavy ze amalgan u zubare nevadi, a to je primo v tele. Tedy pozor. V Severskych statech je od roku 2008 amalgan zakazan a celoplosne v EU se k tomu speje, pry v roce 2030. Nebo omezeni vykonu vysavacu na 1600 W a ted uz mozna dokonce i 900 W. Takze to bude vysavat dyl a sezere vic energie plus nastvani uzivatele. Nebo si na Ebay lidi koupi vysavac z Ciny. Super. A co se tyce limitu spotreby auta na 100 km, tak casto se tim akorat rychlejs nici motor a musi se kupovat novy. Elektromobily, vsak vime. To spis nez snaha o zelenou ekonomiku vypada o pokus zniceni Evropske ekonomiky, aby melo USA (nebo Cina) vic ekonomiku pod kontrolou. Protoze dost vyroby po omezenich, ktera budou jen v EU, pujde dolu. Pisou to sice spis na tech chemprail webech dezinformacnich, neco na tom pravdy bude. Co se tyce omezeni plastu, tak nejake smernice se objevuji, ale je zase pozadovano baleni ovoce a zeleniny do plastu. Daleko nejvetsi hnus je nakladani s odpady mimo EU. Jeden z prikadu je, jak Albanie skupuje jiz odrovnane baterky z elektromobilu, ktere pak jen odveze na skladku. A napodobne Afrika. I kdyz mozna uz se to tak deje mene.